Należy pamiętać, że prawidłowy chwyt pisarski jest trenowany przez dziecko już od wieku niemowlęcego. Chwytanie, podnoszenie rączek do zabawy, manipulowanie przedmiotami, raczkowanie, wszelkie zabawy paluszkowe czy rzucanie piłeczki to bardzo ważny etap przygotowania barków, rąk i dłoni do chwytania narzędzia pisarskiego, a w późniejszym etapie do rysowania i pisania.

Co rozumiemy pod hasłem prawidłowy chwyt?

Prawidłowy chwyt pisarski dziecko osiąga, gdy ołówek trzyma w trzech palcach: pomiędzy kciukiem a lekko zgiętym palcem wskazującym, opierając go na palcu środkowym. Palce powinny znajdować się w odległości ok. 2 cm od powierzchni papieru. Prawidłowe trzymanie narzędzia pisarskiego jest bardzo ważne, ponieważ:

  • rozwija u dziecka sprawność tzw. małej motoryki,
  • wyrabia ładny charakter pisma,
  • sprawia, że ręka się mniej męczy,
  • pomaga w utrzymaniu prawidłowej postawy podczas rysowania czy pisania.

Należy jednak pamiętać, że prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego na każdym etapie wiekowym jest inny.

(źródło: Sens Therapy, https://web.facebook.com/sensorykawilanow/)

Pierwszym etapem jest chwyt cylindryczny (od 1 do 2 roku życia)- aktywny jest staw barkowy i brak jest mobilności nadgarstka w trakcie ruchu. Przedramię nie jest oparte na stole.

Drugim etapem jest chwyt palczasty (od 2 do 3 roku życia)- jest bardzo charakterystyczny, ponieważ dziecko chwyta narzędzie pisarskie od góry przez palce utrzymując zgięty nadgarstek, a cała ręka jest uniesiona w powietrzu. Za ruch ręki odpowiada staw łokciowy.

Trzeci etap to zmodyfikowany chwyt trójpalcowy ( od 3,5 do 4 roku życia)- kciuk i palec wskazujący ułożony jak do chwytu pesetowego, pozostałe trzy palce służą za podporę i wspólnie podtrzymują narzędzie pisarskie. Przedramię jest uniesione w powietrzu przez co za ruch odpowiada staw łokciowy.

Czwarty etap to chwyt trójpunktowy (od 4,5 do 7 roku życia)- jest to prawidłowy chwyt trzymania narzędzia pisarskiego. Charakterystyczne dla tego chwytu jest ułożenie palców w następujący sposób: palec wskazujący i kciuk tworzą chwyt pęsetowy na narzędziu, a palec środkowy służy za podporę. Przedramię opiera się na biurku. Za poruszanie narzędziem odpowiada staw nadgarstkowy, stawy śródręczno-paliczkowe i międzypaliczkowe.

Rodzicu pamiętaj, aby wzmocnić rękę wykonuj proste ćwiczenia z dzieckiem.

Z najmłodszymi dziećmi wszystkie wierszyki, które pokazujemy np. „Sroczka”, „Idzie rak…”, „Kosi, kosi łapki”, sprawiają, że mięśnie ramion, nadgarstka, dłoni i palców wzmacniają się i usprawniają a nasze dzieci świetnie się przy tym bawią.

Zaczarowane pudełko- Rodzic przygotowuje pudełko z otworem na rękę, następnie wypełnia je fasolą i najróżniejszymi skarbami (np. plastikowe nakrętki, szklane kulki, metalowe kluczyki, żołędzie itd.). Chęć odnalezienia skarbów da dzieciom wiele radości a małe paluszki otrzymają porcję gimnastyki.

Kolorowy płotek- do zabawy potrzebne jest pudełko np. po butach i kolorowe klamerki. Zadaniem dziecka jest przypinanie klamerek jedna obok drugiej, tworząc kolorowy płotek. W powstałej zagrodzie mogą zamieszkać różne zwierzątka, które powstały np. z plasteliny.

Pajęcza sieć- do tej zabawy potrzebujemy plastikowej kratki do zlewozmywaka i kłębuszka wełny. Dziecko przeplata swobodnie wełnę przez otwory, tworząc pajęczą sieć.

Teatrzyk cieni- układanie modeli z rąk i obserwowanie na ścianie ich cieni. Ćwiczenie to doskonale usprawnia małą motorykę, a dla dzieci to świetna zabawa.

Smakowite ciasteczka- dzieci lepią ciasteczka z ciastoliny lub masy solnej. Samodzielnie wyrabiają, wałkują i wycinają ciasteczka foremkami. Przy użyciu masy solnej po jej wysuszeniu dzieci mogą pomalować ciasteczka.

Wszelkie próby zapinania guziczków, suwaków, pomoc w kuchni podczas np. pieczenia ciasta, przesypywanie np. grochu z kubeczka do kubeczka albo przelewanie wody doskonale usprawnia motorykę naszych dzieci, a przy okazji jest sposobem na wspólne spędzanie czasu z dzieckiem.

 

 

Opracowała:

mgr Amelia Lemanczyk

-------------------------------

Źródła:

https://pepito.pl/pl/blog/poradnik-prawidlowego-chwytu-u-dzieci-i-rodzaje-nakladek-1567197628.html

http://przedszkole.szczercow.pl/jak-prawidlowo-trzymac-kredke-nauka-poprzez-zabawe-18-03-2020-gr-iii/

Bliżej Przedszkola nr 4 kwiecień 2012- Kształtowanie gotowości do podjęcia nauki pisania- Agata Wawer

pliki do pobrania