Podane wskazówki i ćwiczenia cytowane są z książki autorstwa Beaty Wiśniewskiej Michalik „Nasze języczki opowiadają dzieciom o dzieciach. Historyjki logopedyczne dla najmłodszych”, wyd. Harmonia.

 

Zaproponowane tutaj wskazówki do ćwiczeń pozwolą uzyskać właściwe efekty treningu i wpłyną na usprawnienie narządów mowy.

 

  1. Ćwiczenia wykonujemy z szeroko otwartymi ustami
  2. Brodę należy trzymać nieruchomo (dziecko powinno starać się nie pomagać językowi ruchami brody)
  3. Należy zwrócić uwagę i starać się, by język dokładnie i precyzyjnie dotykał wszystkich wskazanych miejsc
  4. Wargi mocno rozciągamy lub mocno ściskamy i wysuwamy jak najdalej do przodu
  5. Język rozciągamy maksymalnie, wysuwamy, unosimy, opuszczamy zawsze jak najdalej.

 

Ćwiczenia usprawniające wargi:

  • nadymamy policzki (robimy „balonik”) – balonik może też „pęknąć” naciśnięty palcami;
  • nabieramy powietrza w jeden policzek i przepychamy je do drugiego i z powrotem („płuczemy zęby”);
  • wargi ściągamy w ryjek, wysuwając je do przodu;
  • cmokamy wargami złożonymi w ryjek (przesyłamy buziaczki);
  • wargi wciągamy w głąb jamy ustnej;
  • wargi wyciągamy do przodu, jak przy wymawianiu głoski „o” (dziwimy się);
  • parskamy wargami;
  • rozciągamy szeroko wargi w uśmiechu (bez pokazywania zębów);
  • powoli ściskamy i rozchylamy w stronę nosa i brody swobodnie ułożone wargi, ukazując zaciśnięte zęby;
  • otwieramy i zamykamy wargi ściągnięte w ryjek;
  • wyraźnie wymawiamy samymi wargami (ze ściśniętymi zębami) samogłoski w parach: e-o, i-u, a-u;
  • naśladujemy poprzez wibrację warg warkot motoru, helikoptera itp.;
  • wsuwamy dolną wargę pod górną, a potem górną wargę pod dolną.

Ćwiczenia usprawniające język:

  • wysuwamy wąski jeżyk jak najdalej przed siebie;
  • wysuwamy wąski język jak najdalej przed siebie, chowamy go i znów wysuwamy;
  • wyciągamy język w górę, w stronę nosa;
  • wysuwamy język na brodę;
  • kierujemy język do prawego kącika ust,
  • kierujemy język do lewego kącika ust;
  • dotykamy czubkiem języka prawego kącika ust, a potem lewego;
  • oblizujemy górą wargę raz w prawą, raz w lewą stronę;
  • dotykamy językiem górnej wargi, lewego kącika ust, prawego kącika i dolnej wargi;
  • oblizujemy wargi naokoło raz w prawą raz w lewą stronę;
  • dotykamy czubkiem języka każdego zęba na górze („witamy górne ząbki”);
  • dotykamy czubkiem języka każdego zęba na dole („witamy dolne ząbki”);
  • oblizujemy zęby na górze i na dole z zewnątrz i od wewnątrz („myjemy zęby”);
  • przyklejamy szeroki język do podniebienia i odklejamy („mlaskamy”);
  • stukamy czubkiem języka o podniebienie kląskając („konik biegnie”);
  • otwieramy szeroko buzię i poruszamy językiem raz do góry, raz do dołu (robimy „windę”);
  • przy złączonych wargami oblizujemy żeby i dziąsła z zewnątrz, kręcąc językiem raz w prawą, raz w lewą stronę;
  • wypychamy policzki językiem raz z prawej, raz z lewej strony;
  • gładzimy językiem podniebienie od zębów w stronę gardła („malujemy sufit”);
  • dotykamy językiem różnych punktów podniebienia („deszczyk pada”);
  • uderzamy językiem o dziąsła tuż za górnymi zębami („wbijamy gwoździe);
  • gładzimy językiem dziąsła za dolnymi zębami;
  • podnosimy boki i czubek języka do góry (robimy „łyżeczkę”);
  • dosięgamy językiem do ostatniego zęba na górze i na dole z prawej i lewej strony;
  • czubek jeżyka przyciskamy za dolnymi zębami, a środek podnosimy do góry (robimy „koci grzbiet”);
  • podnosimy do góry boki delikatnie wysuniętego języka (robimy „rurkę”);
  • kręcimy językiem w otwartej buzi.