Podane wskazówki i ćwiczenia cytowane są z książki autorstwa Beaty Wiśniewskiej Michalik „Nasze języczki opowiadają dzieciom o dzieciach. Historyjki logopedyczne dla najmłodszych”, wyd. Harmonia.
Zaproponowane tutaj wskazówki do ćwiczeń pozwolą uzyskać właściwe efekty treningu i wpłyną na usprawnienie narządów mowy.
- Ćwiczenia wykonujemy z szeroko otwartymi ustami
- Brodę należy trzymać nieruchomo (dziecko powinno starać się nie pomagać językowi ruchami brody)
- Należy zwrócić uwagę i starać się, by język dokładnie i precyzyjnie dotykał wszystkich wskazanych miejsc
- Wargi mocno rozciągamy lub mocno ściskamy i wysuwamy jak najdalej do przodu
- Język rozciągamy maksymalnie, wysuwamy, unosimy, opuszczamy zawsze jak najdalej.
Ćwiczenia usprawniające wargi:
- nadymamy policzki (robimy „balonik”) – balonik może też „pęknąć” naciśnięty palcami;
- nabieramy powietrza w jeden policzek i przepychamy je do drugiego i z powrotem („płuczemy zęby”);
- wargi ściągamy w ryjek, wysuwając je do przodu;
- cmokamy wargami złożonymi w ryjek (przesyłamy buziaczki);
- wargi wciągamy w głąb jamy ustnej;
- wargi wyciągamy do przodu, jak przy wymawianiu głoski „o” (dziwimy się);
- parskamy wargami;
- rozciągamy szeroko wargi w uśmiechu (bez pokazywania zębów);
- powoli ściskamy i rozchylamy w stronę nosa i brody swobodnie ułożone wargi, ukazując zaciśnięte zęby;
- otwieramy i zamykamy wargi ściągnięte w ryjek;
- wyraźnie wymawiamy samymi wargami (ze ściśniętymi zębami) samogłoski w parach: e-o, i-u, a-u;
- naśladujemy poprzez wibrację warg warkot motoru, helikoptera itp.;
- wsuwamy dolną wargę pod górną, a potem górną wargę pod dolną.
Ćwiczenia usprawniające język:
- wysuwamy wąski jeżyk jak najdalej przed siebie;
- wysuwamy wąski język jak najdalej przed siebie, chowamy go i znów wysuwamy;
- wyciągamy język w górę, w stronę nosa;
- wysuwamy język na brodę;
- kierujemy język do prawego kącika ust,
- kierujemy język do lewego kącika ust;
- dotykamy czubkiem języka prawego kącika ust, a potem lewego;
- oblizujemy górą wargę raz w prawą, raz w lewą stronę;
- dotykamy językiem górnej wargi, lewego kącika ust, prawego kącika i dolnej wargi;
- oblizujemy wargi naokoło raz w prawą raz w lewą stronę;
- dotykamy czubkiem języka każdego zęba na górze („witamy górne ząbki”);
- dotykamy czubkiem języka każdego zęba na dole („witamy dolne ząbki”);
- oblizujemy zęby na górze i na dole z zewnątrz i od wewnątrz („myjemy zęby”);
- przyklejamy szeroki język do podniebienia i odklejamy („mlaskamy”);
- stukamy czubkiem języka o podniebienie kląskając („konik biegnie”);
- otwieramy szeroko buzię i poruszamy językiem raz do góry, raz do dołu (robimy „windę”);
- przy złączonych wargami oblizujemy żeby i dziąsła z zewnątrz, kręcąc językiem raz w prawą, raz w lewą stronę;
- wypychamy policzki językiem raz z prawej, raz z lewej strony;
- gładzimy językiem podniebienie od zębów w stronę gardła („malujemy sufit”);
- dotykamy językiem różnych punktów podniebienia („deszczyk pada”);
- uderzamy językiem o dziąsła tuż za górnymi zębami („wbijamy gwoździe);
- gładzimy językiem dziąsła za dolnymi zębami;
- podnosimy boki i czubek języka do góry (robimy „łyżeczkę”);
- dosięgamy językiem do ostatniego zęba na górze i na dole z prawej i lewej strony;
- czubek jeżyka przyciskamy za dolnymi zębami, a środek podnosimy do góry (robimy „koci grzbiet”);
- podnosimy do góry boki delikatnie wysuniętego języka (robimy „rurkę”);
- kręcimy językiem w otwartej buzi.