W co i jak się bawić z dziećmi w domu?

 
Drodzy Rodzice,

poniżej znajdą Państwo propozycje działań, które pomogą zorganizować czas wolny dziecku w domu tak, by zapewnić mu walory edukacyjne podczas zabawy.

 
        1. Wzmacnianie paluszków i rączek

  • plastelina, modelina - wylepianie dużych powierzchni: odpowiednie do wieku kolorowanki, obrazki, kształty, lepienie figurek przestrzennych
  • masa solna – lepienie wałeczków, zawijanie ich w „ślimaka”, porcjowanie masy na określoną ilość części, porównywanie wielkości
    i ciężkości kawałków, malowanie farbami wyschniętych figurek
  • malowanie farbami, kredkami – malowanie farbami kolorowanek
    o większej powierzchni, samodzielne malowanie prostych elementów (np. drzewa, figur geometrycznych itp.) lub tworzenie wg pomysłu dziecka
  • nawlekanie koralików, guzików na sznurek
  • wykonanie pieczątek np. z ziemniaków
  • odrysowywanie cieni – np. ułożonych przy kartce przedmiotów
  • kalkowanie prostych kształtów przy dobrym świetle
  • ćwiczenia grafomotoryczne po śladzie (kolorowanie otrzymanych rysunków, wycinanie i naklejanie na nową kartkę) oraz samodzielne kończenie rozpoczętych wzorów

    2. Rozwijanie logicznego myślenia oraz kompetencji matematycznych
  • segregowanie elementów według podanej przez rodzica cechy (kolor, kształt) – np. guzików, klocków
  • zaprojektowanie własnej gry planszowej – z wykorzystaniem twardych kartek, kredek, mazaków i innych dostępnych materiałów
  • wspólna gra w gry planszowe, karciane
  • układanie rytmów matematycznych – np. klocek, samochód, lalka, klocek, samochód…., podział nazw zabawek na sylaby, przeliczanie ułożonych zabawek, określanie których zabawek jest więcej, a których mniej
  • segregowanie zabawek, przeliczanie zbiorów
  • rysowanie wg polecenia, np.: „Na środku narysuj drzewo, na drzewie 4 jabłka, nad drzewem chmurę, po prawej stronie chmury słońce, po lewej stronie drzewa narysuj budę (kwadrat, trójkąt, koło), a obok budy 2 kwiaty. Pokoloruj obrazek. Wytnij (narysowane przez rodzica) puzzle i naklej na twardą kartkę
  • wspólne wykonanie prostych eksperymentów przyrodniczych oraz wyciągnięcie poprawnych wniosków
  • czytanie książek oraz odpowiadanie na pytania zadane przez rodzica
  • układanie historyjek obrazkowych oraz opowiadanie zdarzeń na podstawie ułożonych rysunków

    3. Rozwijanie motoryki całego ciała

  • gra w gumę, skakanie na skakance, gra w „Klasy”
  • chodzenie po wyznaczonej linii
  • wspólna, codzienna gimnastyka
  • tańce przy dziecięcych teledyskach – zapamiętywanie i odtwarzanie sekwencji ruchów
  • gra w kręgle – np. ułożone plastikowe kubeczki
  • zabawa „Lusterko” – naśladowanie ruchów drugiej osoby

    4. Rozwijanie percepcji wzrokowej
  • gra w gry Memory, Domino
  • szukanie różnic między obrazkami (po wykonanym zadaniu dziecko może pokolorować obrazek)
  • zapamiętywanie i odtwarzanie kolejności ułożonych obrazków (2 takie same komplety)
  • zapamiętywanie elementów obrazka oraz wymienianie ich lub wskazywanie z przygotowanych pomocy po kilku minutach
  • układanie wg wzoru patyczków, figur geometrycznych, klocków itp.
  • zabawa „Co się zmieniło?”, „Który obrazek zniknął?”

    5. Rozwijanie kreatywności

  • tworzenie kukiełek z dostępnych materiałów, np. skarpetek i guzików
  • zabawy twórcze w: sklep, pocztę, fryzjera
  • zabawy w naśladowanie odgłosów zwierząt
  • tworzenie przestrzennych konstrukcji z pudełek, ozdabianie budowli np. zamku
  • tworzenie wg pomysłu dzieci z wykorzystaniem: farb, kredek, mazaków, plasteliny i innych materiałów plastycznych
  • założenie ogródka w domu – posadzenie rzeżuchy, rzodkiewki, szczypiorku
  • zabawa w kalambury
  • wspólne ułożenie/napisanie bajki oraz przygotowanie ilustracji