W co i jak się bawić z dziećmi w domu?
Drodzy Rodzice,
poniżej znajdą Państwo propozycje działań, które pomogą zorganizować czas wolny dziecku w domu tak, by zapewnić mu walory edukacyjne podczas zabawy.
1. Wzmacnianie paluszków i rączek
- plastelina, modelina - wylepianie dużych powierzchni: odpowiednie do wieku kolorowanki, obrazki, kształty, lepienie figurek przestrzennych
- masa solna – lepienie wałeczków, zawijanie ich w „ślimaka”, porcjowanie masy na określoną ilość części, porównywanie wielkości
i ciężkości kawałków, malowanie farbami wyschniętych figurek - malowanie farbami, kredkami – malowanie farbami kolorowanek
o większej powierzchni, samodzielne malowanie prostych elementów (np. drzewa, figur geometrycznych itp.) lub tworzenie wg pomysłu dziecka - nawlekanie koralików, guzików na sznurek
- wykonanie pieczątek np. z ziemniaków
- odrysowywanie cieni – np. ułożonych przy kartce przedmiotów
- kalkowanie prostych kształtów przy dobrym świetle
- ćwiczenia grafomotoryczne po śladzie (kolorowanie otrzymanych rysunków, wycinanie i naklejanie na nową kartkę) oraz samodzielne kończenie rozpoczętych wzorów
2. Rozwijanie logicznego myślenia oraz kompetencji matematycznych
- segregowanie elementów według podanej przez rodzica cechy (kolor, kształt) – np. guzików, klocków
- zaprojektowanie własnej gry planszowej – z wykorzystaniem twardych kartek, kredek, mazaków i innych dostępnych materiałów
- wspólna gra w gry planszowe, karciane
- układanie rytmów matematycznych – np. klocek, samochód, lalka, klocek, samochód…., podział nazw zabawek na sylaby, przeliczanie ułożonych zabawek, określanie których zabawek jest więcej, a których mniej
- segregowanie zabawek, przeliczanie zbiorów
- rysowanie wg polecenia, np.: „Na środku narysuj drzewo, na drzewie 4 jabłka, nad drzewem chmurę, po prawej stronie chmury słońce, po lewej stronie drzewa narysuj budę (kwadrat, trójkąt, koło), a obok budy 2 kwiaty. Pokoloruj obrazek. Wytnij (narysowane przez rodzica) puzzle i naklej na twardą kartkę
- wspólne wykonanie prostych eksperymentów przyrodniczych oraz wyciągnięcie poprawnych wniosków
- czytanie książek oraz odpowiadanie na pytania zadane przez rodzica
- układanie historyjek obrazkowych oraz opowiadanie zdarzeń na podstawie ułożonych rysunków
3. Rozwijanie motoryki całego ciała - gra w gumę, skakanie na skakance, gra w „Klasy”
- chodzenie po wyznaczonej linii
- wspólna, codzienna gimnastyka
- tańce przy dziecięcych teledyskach – zapamiętywanie i odtwarzanie sekwencji ruchów
- gra w kręgle – np. ułożone plastikowe kubeczki
- zabawa „Lusterko” – naśladowanie ruchów drugiej osoby
4. Rozwijanie percepcji wzrokowej
- gra w gry Memory, Domino
- szukanie różnic między obrazkami (po wykonanym zadaniu dziecko może pokolorować obrazek)
- zapamiętywanie i odtwarzanie kolejności ułożonych obrazków (2 takie same komplety)
- zapamiętywanie elementów obrazka oraz wymienianie ich lub wskazywanie z przygotowanych pomocy po kilku minutach
- układanie wg wzoru patyczków, figur geometrycznych, klocków itp.
- zabawa „Co się zmieniło?”, „Który obrazek zniknął?”
5. Rozwijanie kreatywności - tworzenie kukiełek z dostępnych materiałów, np. skarpetek i guzików
- zabawy twórcze w: sklep, pocztę, fryzjera
- zabawy w naśladowanie odgłosów zwierząt
- tworzenie przestrzennych konstrukcji z pudełek, ozdabianie budowli np. zamku
- tworzenie wg pomysłu dzieci z wykorzystaniem: farb, kredek, mazaków, plasteliny i innych materiałów plastycznych
- założenie ogródka w domu – posadzenie rzeżuchy, rzodkiewki, szczypiorku
- zabawa w kalambury
- wspólne ułożenie/napisanie bajki oraz przygotowanie ilustracji